lundgrenen.blogg.se

2016-11-14
14:41:57

Bokträff

För ganska många år sedan nu startade jag och ett gäng "tanter" en bokcirkel. Vi träffas ungefär tio gånger per år och pratar böcker vi läst. I början pratade vi varje gång om en bok vi alla läst. Vi satte betyg och skrev i våra små anteckningsböcker. Med åren har vi blivit lite mindre disciplinerade och för att vi skulle hinna läsa lite mer än bara de böcker vi bestämt är nu varannan träff fri, dvs alla berättar om en bok de läst sedan vi träffades senast och varannan gång pratar vi om en bok vi alla läst.  I kväll är det dags för träff och alla har ( eller ska ha) läst Bruce Springsteens biografi. Själv är jag ju en inbiten Springsteen fan så jag tog mig lätt igenom boken men jag är orolig att den kan ha blivit väl nördig för somliga. Jag är glad att det inte var mitt förslag så jag behöver inte känna att jag kastat bort någons tid. Själv njöt jag stora delar av boken, mest för att jag visste att det var Bruces egna ord jag läste. Sanningen eller inte det vet man ju inte men hans egen sanning är det i alla fall. Jag har ju läst andras böcker om honom så det var inte så mycket nytt mer än att man nu får Bruces egen version av det som hänt. Jag kan förstå om man inte upplever boken som något större litterärt verk för det är det inte men det är ändå underhållande läsning både för oss fans och mindre inbitna. Ibland är det som en liten historiebeskrivning av det amerikanska samhället och ibland som en musikhistoria men mest som en berättelse om en människa och hans liv. Ska bli spännande att höra vad mina bokvänner har att säga. Ber om ursäkt för kvaliteten på bilden, jag lär mig väl så småningom och just nu har jag inte tålamod att fixa en bättre.