lundgrenen.blogg.se

2016-12-13
13:41:35

Den tredje rösten

För ett tag sedan gick "Springfloden" som serie på TV. Där spelade Kjell Bergqvist på ett lysande sätt den nedbrutne, hemlöse och olycklige fd polisen Tom Stilton. Jag blev helt fast i serien och deppade när den tog slut men nu har jag från en god vän fått låna inte mindre än tre fortsättningsdelar i form av Cilla och Rolf Björlinds böcker. Den andra boken i serien ( den som kommer efter Springfloden) heter Den tredje rösten och har samma huvudpersoner som tv-serien. Det gör att man har en tydlig bild av hur personerna ser ut och är vilket normalt är lite störande när man ska läsa en bok. Men i det här fallet funkar det bra och jag köper rollbesättarnas val. Boken i sig är en deckare med alla de inslag som numera finns i våra svenska deckare, dvs våld (obehagligt våld), sex och droger. Brukar tycka att det blir lite tjatig och undviker numera gärna svenska deckare om de inte fått väldigt fina vitsord från någon vars smak för bra litteratur jag litar på. I det här faller funkar det och jag blir så där
uppslukad som man ska bli av en bra bok. Jag tror att det beror på att personerna engagerar och att handlingen är lite lagom overklig utan att bli helt galen. Ser fram emot att läsa även de kommande två som ligger i bokhyllan och väntar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: