lundgrenen.blogg.se

2017-03-05
10:32:27

Ferrante

Ibland väljer man böcker av slump, på bokomslaget eller på tips från läsande vänner. Men inte sällan väljer man utifrån att tidningar och andra medier lyfter en bok eller en författare. Elena Ferrantes böcker om de italienska väninnorna och deras relation till varandra och andra är väl en typisk sån där "måsteläsning" just nu. Efter att ha läst första boken kände jag att jag inte alls förstod hipen kring böckerna. Jag tyckte den var ganska trist och jag hade svårt att hänga med i alla olika relationer som innefattade en mängd människor som jag ibland hade svårt att skilja på. Jag retar mig också på den kraftiga fixeringen vid vikten av att leva ihop med en man, där mannen styr hur relationen ska se ut och utvecklas. En del kraft läggs också på de bägge väninnornas olika val av utbildning där den ena väljer universitetet medans den andra väljer att hoppa av skolan för att gifta sig. I kommande böcker får dessa val större och större betydelse och man får se hur väninnornas liv blir så helt olika men ändå inte. Fortfarande ligger mycket fokus på de båda kvinnornas relation till olika män och i den tredje handlar det som titeln säger mycket om att stanna eller att gå. Lite undrar jag vad som gör att jag lägger så pass mycket tid på tre böcker som jag egentligen inte tycker är särskilt intressanta men sanningen är väl en kombination av trycket från omgivningen ( man ska ha läst) och nyfikenheten hur det ska gå för de båda kvinnorna. Så om första boken var ganska trist så tar det sig efter hand så nu väntar jag in den fjärde och sista boken som ännu inte kommit på svenska. Rekommenderar jag böckerna, nja kanske om ni som jag har gott om lästid eller om ni vill kunna delta i diskussionen som trots allt finns kring böckerna, så om inte annat kan ni läsa av ren nyfikenhet och vem vet ni kanske tillhör den skara som finns som fullständigt älskar böckerna.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: