lundgrenen.blogg.se

2016-12-12
11:38:03

Behandling

Var tredje vecka får jag cellgifter inpumpade i kroppen. Det som händer sen är ganska lika så här kommer en liten beskrivning av min hälsostatus. På eftermiddagen när jag kommer från sjukhuset ligger jag mest framför tv:n, det är vad man orkar, lagom oengagerat. På kvällen är jag sjukt trött men vad händer, jo, de mediciner jag får för att inte må illa av cellgifterna håller kroppen i ett konstant speedat läge så vaken hela natten är inget ovanligt. Dagen efter är jag hyfsat pigg pga kortisonet som höll mig vaken så då går jag runt och är rastlös. Det brukar bli lite städning och matlagning den dagen. Sen slutar jag med kortisonet och det blir några tuffa dagar. Jag har ont, jag orkar knappt gå upp för trappen om jag varit dum nog att ta mig ner ( maten finns på nedervåningen), maten smakar ingenting vilket innebär att det är äckligt att äta och dricka, synrubbningar gör att tv blir obehagligt mm mm. Så några riktigt trista dagar följer innan det så sakta börjar vända. Mittenveckan är mest trist då jag inte mår tillräckligt bra för att orka göra något vettigt men ändå mår så bra så jag är vaken och behöver röra lite på mig. De dagarna är långtråkiga och mest psykiskt krävande . Det är de dagarna grubblet sätter in. Tredje veckan mår jag ganska ok och orkar umgås med folk igen, handlar i mataffären och går en promenad. Så precis när det känns ok igen är det dags för nästa omgång, och så böjar jag om.
Så ser min vardag ut just nu. Målet med behandlingen är att sjukdomen ska bromsas upp lite och skapa mig tid att leva, och det är ju som ni förstår oerhört viktigt så då tar jag gärna smärta och tristess, ett billigt pris för livet.
Så nu vet ni dagsläget och jag återgår till att skriva om mer vardagliga ting som alla böcker jag hinner läsa när ni andra jobbar. Jag läser så mycket nu så jag hinner med både bra och dåliga böcker. Försöker ge en liten recension på varje bok så att du som inte hinner läsa så många böcker kan undvika de tråkiga. Nu är ju smaken olika så det kanske inte funkar men då får du se det dom allmänbildning att få en liten inblick i alla de böcker du inte hinner läsa.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: