lundgrenen.blogg.se

2017-05-24
11:16:05

Läkarbesök

När det är dags för läkarbesök stannar tiden och allt runtomkring blir totalt oviktigt. När jag första gången fick beskedet om att min sjukdom nu är obotlig trodde jag att döden var mycket nära men med tiden har jag fått lära mig att med rätt behandling och om kropp och psyke orkar med kan man leva ännu ett tag om än inte med samma förutsättningar som när man är frisk men ändå med fullt acceptabel livskvalitet. Då blir helt plötsligt varje nytt läkarbesök en plåga eftersom det är då man får beskedet, funkar behandlingen eller ska vi ställa in oss på smärtlindring och väntan på döden. Läkaren säger varje gång att när detta slutar fungera har jag nya behandlingar att ta till men man vill ju ändå att den behandling som pågår nu ska fungera eftersom varje ny sort minskar högen av tänkbara behandlingar. Så det var med lätt illamående vi knallade in till läkaren denna gång. Han är helt omöjlig att läsa av så man får snällt sitta av tiden då han förhör dig hur jag mår och så sakteliga börjar gå igenom provresultaten. Denna gång såg prover och röntgenbilderna bra ut och både jag och L började andas som vanligt igen. Den behandling jag får nu kan man få sex-åtta gånger innan kroppen behöver vila så jag kommer att få sju behandlingar och sedan ett nytt läkarbesök. Det betyder att jag får behandlingar var tredje vecka över hela sommaren med allt vad det innebör av biverkning och trötthet men när man vet att det biter är det lättare att hantera. Vi får planera in aktiviteter under de bra veckorna och slappa hemma i trädgården de sämre veckorna. Vår planerade gotlandstur får vi nog flytta på men det ska nog ordna sig så att vi kommer iväg någon sväng i alla fall. Så summa summarum bra besked som ger hopp om en hyfsad sommar och en höst med vila från behandling så får vi hämta krafter inför nya behandlingar i vinter så just nu känns det så bra som kan förväntas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: