lundgrenen.blogg.se

2017-05-22
11:54:48

Jo Nesbo

Vet inte hur man gör norska ö så det fick bli Nesbo men de flesta känner väl till den numer kände norske författaren med massor av böcker på sin lista. Den senaste heter Törst och återintroducerar sin ursprungliga "hjälte" Harry Hole. Jag har läst några av de tidigare men inte alla då jag tyckte att de hade en tendens att bli allt mer våldsamma och till slut för mycket för mig. Har sedan läst någon av hans övriga böcker men även dessa hamnar ju i deckargenren så de var också ganska läbbiga. Men på något sätt är de mitt i allt våld otroligt välskrivna och spännande så när nu Harry dyker upp igen kunde jag inte hålla mig. Törst är en klassisk deckare men med väldigt många intriger i samma bok. Harry har slutat som aktiv polis och undervisar på polisutbildningen men dras in i en mordhistoria eftersom det verkar som att han skulle kunna lösa ett gammalt fall som ligger och gnager. Ordet bladvändare används ibland på böcker som är så spännande att man bara måste läsa lite till och Törst är en riktig bladvändare och så tar den slut och allt känna tomt och man vill ringa Jo och kolla lite hur det går framöver. Skickligt skriven deckare men jag vet inte om man kan börja sin Nesbö resa här eller om man borde börja från början.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: