lundgrenen.blogg.se

2017-03-18
12:42:10

Hungerspelen

Hungerspelen är del ett i en trilogi av Suzanne Collins. De följs av böckerna Fatta eld och Revolt. För några år sedan var dessa böcker riktigt inne och man " ska ha läst dem". De filmatiserades och blev även då en stor succé. Seg som jag är hoppade jag inte på tåget då men nu har jag läst alla tre och det är knappast någon idé att läsa den första om man inte tänker läsa dem alla. De hade lika gärna kunnat vara en enda tjock bok och om jag fick bestämma hade man då kunnat skippa mittendelen dvs bok två. Första boken var spännande och lite annorlunda. Den känns lite som en ungdomsbok men kan absolut läsas med behållning av oss vuxna. Boken beskriver en totalitär stat där invånarna är helt i händerna på den styrande eliten. I bok två anar man att staten börjar känna sig hotad och den hittar på mer och mer raffinerade metoder för att hålla folket på mattan. I tredje boken är revolten ett faktum och då blir det spännande igen. Många moraliska dilemman finns i böckerna. Det ställer många befogade frågor om när våld kan ses som acceptabelt för att vinna över förtrycket. Ingen seger för pacifister då böckerna innehåller en hel del våld och död. Slutstriden blir lite rörig och väl utdragen för min smak men jag läste bok ett och tre med stor behållning och hade som sagt gärna hoppat över tvåan. Nu när jag läst böckerna kan jag med gott samvete kasta mig över filmerna som sägs vara bra, vi får väl se vad jag tycker.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: