lundgrenen.blogg.se

2017-03-21
11:36:03

Allt går sönder

I går var det dags för boktrave igen. Hur trött jag än är innan så blir jag alltid piggare och gladare av våra träffar. Vi pratar böcker, film och aktuella ämnen för dagen. Den här gången har vi läst "Allt går sönder" av Chinua Achebe. Det är en bok som är svår att placera i något fack då den är så totalt annorlunda från allt jag tidigare läst. Chinua Achebe var en universitetslärare från Nigeria och han skrev den här boken som första delen i en "fyrling". Del två och tre finns av någon anledning inte utgiven på svenska men del ett och fyra finns. Den utspelar sig i slutet av 1800-talet i Nigeria. Man får följa en person i hans strävanden att hålla ihop sin klan, försörja de så sina och hålla gast vid de traditioner han tycker är viktiga. Missionärer kommer för att införa kristendomen och mycket av de gamla traditionerna ifrågasätts. Det är en beskrivning av en värld så främmande för oss i dag men samtidigt så aktuell i sin beskrivning av hur vissa tar sig rätten att styra andras liv i den riktning man själv tror är rätt. Vi hade intressanta diskussioner om utvecklingen i världen och i synnerhet Afrika som ju utvecklats delvis i den riktning vi i västvärlden tyckt varit den rätta. Det skulle vara spännande om man kunde skriva om historien och se vad som hänt om vi inte lagt oss i. Boken var bra både som skönlitteratur och faktabok. Vi reflekterar över att alla böcker vi läst som utspelar sig i Afrika är förlagda till Nigeria. Undrar varför? Något har ändrats i bildhanteringen så jag publicerar utan bild så får jag prova senare. Vill inte riskera att texten försvinner vilket jag råkat ut för vid ett par tillfällen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: