lundgrenen.blogg.se

2017-01-26
10:31:31

Ann Cleeves

Som jag skrivit tidigare gillar jag böcker som utspelar sig i karga landskap. Peter Mays alla böcker ( utgivna på svenska) får en extra krydda av miljöerna. Så är det också med Ann Cleeves böcker som utspelar sig på Shetlandsöarna. De skulle säkert vara läsvärda som "bara" deckare men med miljön på Shetland blir det lite extra. Jag har läst " Tomma luften" som precis kommit ut på pocket men som det visade sig inte alls var en av de senaste. Eftersom man får följa några personer bla polisen Jimmy Perez så blir det knepigt att läsa böckerna i oordning. Så blev det nu. Jag har läst nyare böcker i serien så det blev lite störigt när handlingen kretsade kring de "fasta" personerna, men själva intrigen och upplösningen av den förstördes inte alls så det var som vanligt en njutning att läsa hennes bok. Hennes böcker får nog kategoriseras som "snälla" polisromaner där inte så mycket fokus läggs på beskrivningar av lik eller själva morden utan mer är formen av jakten på mördaren. Lättläst men ändå god litteratur gör Cleeves böcker till värda att lägga tid på.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: