lundgrenen.blogg.se

2017-02-03
11:55:31

Utan personligt ansvar

För något år sedan läste vi i bokcirkeln "Egenmäktigt förfarande" av Lena Andersson och blev förförda av hennes fantastiska språk. Vi hade många synpunkter på huvudpersonernas agerande men valde att se förbi våra frustrationer och var överens om att detta är god litteratur som ger läsupplevelse. När jag nu tar mig an Lenas nästa bok är jag lite nervös. Tänk om hon inte alls lever upp till förväntningarna. Handlingen ser så likartad ut att det känns som att det är samma bok en gång till. Men det räcker med någon sida, ja nästan några rader innan jag förlåter upprepningen av temat olycklig kärlek och låter mig än en gång förföras av både handling och språk. Språket är så vackert att nästan varje mening får mig att le lite. Handlingen där huvudpersonen har gått från stalkerliknande kärlekskrankhet till älskarinnans ständiga förhoppningar att bli vald före frun är mer spännande än vad man först kan tro. Man blir ömsom arg på Ester, ömsom på Olof ( den gifte mannen) men på något sätt dras man med och blir en del av väninnekören som kommer med goda råd blandat med bannor. Jag älskar verkligen språket och njuter hela boken ut och skulle kunna citera från varje sida för att visa på vad jag menar men läs boken själva istället. Men erkänn att en författare som kommer undan med meningar som detta "Att detta existentiella faktum var en beklaglig nyck, en tillvarons horrör, gjorde det inte mindre sant" utan att framstå som larvigt intellektuell och svår förtjänar respekt.
Kommentar:
2017-02-14 @ 08:47:31
#1: Charlotte

Så intressant Karin, för jag läste den förra boken på ett helt annat sätt än du. Jag kunde inte bortse från storyn och för mig blev formuleringskonsten mer som piruetter som försökte beveka mig att gilla boken, men för mig fick det motsatt resultat. Det kändes som att svära i kyrkan att inte alls gilla boken. http://lustochliv.blogspot.com/2015/06/egenmaktigt-forfarande-ar-det-en-bok-om.html

Svar: Vi hade jättelivliga diskussioner i bokcirkeln och var naturligtvis helt galna på huvudpersonen men det var ju det som gav boken liv och mening. Bok nr två är lika eländig vad gäller Esters förmåga vad gäller att stå upp för dig själv och sitt liv men det gör ju att boken lever och man engagerar dig och som sagt jag älskar språket. Vi läser ju massor av böcker där personer i handlingen beter dig dumt och orationellt, är osympatiska eller rent av hemska men det gör ju inte att böckerna blir dåliga för det. Skulle bli bra trist om alla böcker vi läste stämde överens med bör syn av världen men jag förstår hur du tänker. I vår bokcirkel har vi mer än en gång dissat böcker dom hyllats av andra gör att vi retat oss på huvudpersonens beteende, t ex Ian McEwans på Chesil Beach, och Maken av Gun Britt Sundström dom båda hyllats och anses som klassiker men där vi blev irriterade på personerna så vi inte kunde se bortom och njuta av litteraturen. Skulle vara spännande att ner ingående fundera över varför det är olika från bok till bok.
lundgrenen.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: