lundgrenen.blogg.se

2017-02-23
11:03:42

Murder bag

Titeln är på engelska men jag har läst en översatt version. Ibland är det bra när man avstår från att översätta titeln då det ibland blir helt obegripligt. Titeln den här gången är inte helt solklar ens på originalspråk men det spelar kanske mindre roll. Att jag fastnade för den är för att författaren Tony Parsons har skrivit några andra böcker som jag uppskattat bland annat "Mannen och pojken". Nu debuterar han som deckarförfattare och man känner igen hans tydliga språk och enkla sätt att beskriva omvärlden. Men med deckare följer mord och våld och i den här boken är det i högsta grad närvarande, lite för närvarande ibland. Det är också en ganska komplicerad intrig som spänner över tid och bland mängder av personer. Jag hade från och till lite svårt att hänga med i alla turer och fick ibland t.o.m backa för att rekapitulera delar. Trots detta tyckte jag den var bra och ser fram emot fler Parsonsböcker. En av kvaliteterna tycker jag är blandningen av den tuffa polismiljön där jakten på mördaren stundtals är brutal och huvudpersonens privata liv med sin femåriga dotter där inget ont får hända och polisen Max framstår som allt annat än tuff utan mer en riktig myspappa. Så ofta beskrivs huvudpersonernas privatliv som kaosartade och de missköter ofta dina familjerelationer men Max fixar båda på ett fint sätt. Jag oroade mig halva boken att han skulle glömma att tillverka "fårkostymen" till dotterns skolpjäs men han fixade det utan problem.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: