lundgrenen.blogg.se

2017-04-02
11:00:11

Det blå mellan himmel och hav

I vår bokcirkel väntade vi länge på vår första tiopoängare och när den kom var vi alla rörande överens. Morgon i Jenin av Susan Abulhawa tog oss alla med storm och konflikten mellan Israel och Palestina blev på något sätt levande för oss. Det handlar inte om politik det handlar om människor. Nu har Susan kommit med en ny bok och mina förväntningar är höga. Kanske lite för höga. Återigen är handlingen förlagd till Gaza där människorna trots krig och brist på nästan allt man behöver bildar familj och lever sina liv i glädje och sorg. Man får följa en familj som lever både i Gaza och stundtals i USA. Tyvärr har jag ibland lite svårt att hänga med i alla turer och förändringar och en del inslag av övernaturligheter stör mig mer än vad det tillför historien. Men om man slutar jämföra boken med den förra och istället ser den som en enskild bok så är det en mycket bra bok. En bok som man bär med sig under tiden man läser och efter att man läst klart. Återigen levandegörs en av våra stora tragedier och det blir så tydligt hur vi som människor beter oss mot varandra när vi tappat all medmänsklighet. Det faccinerande är hur människorna mitt i allt detta skapar sina egna små konflikter och lösningar och hur man kan finna glädjen i små saker ( som ett kinderägg). Om du inte läst Morgon i Jenin rekommenderar jag den i första hand men finns den inte tillgänglig så läs " Det blå mellan himmel och hav" som finns utgiven som pocket nyligen så den är lätt att få tag på ( eller låna min).
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: