lundgrenen.blogg.se

2017-04-23
14:47:58

Butcher's crossing

Jag vet inte vilka NRC Handelsblad är men enligt deras recension på John Williams bok Butcher's Crossing är det en bok som gör att man glömmer sin omgivning. Låter perfekt tycker jag. Jag behöver något som får mig att slukas fullständigt och för en stund slippa sjukdomens alla mörka tankar. John Williams skrev den här boken 1960, fem år senare skrev han boken Stoner som för några år sedan fick mycket uppmärksamhet och som vi läste i min läsecirkel. Köpte den ( Butcher's Crossing alltså) på bokrean som ett infall utan att kolla särskilt mycket vad den handlade om. Jag gillade språket och tonen i Stoner så det blir säkert bra. Och språket och tonen finns kvar ( eller fanns redan då). De väldigt speciella beskrvivningarna av människorna är det som är mest tongivande. Handlingen utspelar sig i Kansas där några män ger sig ut på buffeljakt. Man får följa hela expeditionen men framförallt får man följa utvecklingen av de olika individerna som ger sig ut på den minst sagt strapatsrika resan. Det känns lite som en gammal äventyrsroman av sorten jag läste när jag var yngre där de enda kvinnorna är fnask och männen är supertuffa, äter buffelkött och bönor och dricker whiskey. Men något gör att boken ändå fängslar mig. Den är bra skriven och på något sätt lyckas författaren få mig fascinerad av historien. Bilderna man ser framför sig är alla hämtade ur gamla westernfilmer men det är helt ok. Jag kanske inte helt håller med recensionen som pratar om att man försvinner in i handlingen men helt ok som tidsfördriv en blåsig vårdag i april.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: