lundgrenen.blogg.se

2016-12-30
11:33:36

Deckare

Så många av alla de böcker jag läser är att betrakta som "deckare". När man inte orkar med något annat kan man alltid läsa en deckare. Det kräver så lite av läsaren. Allt är redan fixat, svaret finns i texten, inget behöver tolkas. Men det är stor skillnad på bra och dåliga deckare.. Av hänsyn till att vi har olika smak ska jag inte ge exempel på vad jag tycker är dåliga deckare, men jag är numera ganska kräsen när jag väljer svenska deckare. I det svenska deckarundret döljer sig en hel del skräp. Så tips på bra deckare är alltid välkomna så man slipper de värsta bottennappen. Ett sådant tips fick jag av några i min bokcirkel, nämligen den isländske författaren Arnaldur Indridason. Jag har nu läst fem böcker i hans deckarserie och nu får jag vila lite för att hinna läsa lite annat också. Det sköna med dem är just det som jag söker i deckare, jag slipper tänka, allt är klart och tydligt. De är inte heller så blodiga och våldsamma som en del böcker numera är. Lite lagom mesiga men ändå spännande med bra personbeskrivningar och eftersom de utspelar sig på Island så får man lite annorlunda miljöer. Det enda som ibland blir lite krångligt är alla konstiga namn som jag ibland blandar ihop. Men som sagt för er som vill ha lite vila i litteraturläsningen men ändå vill läsa. Ta en bra deckare.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: